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HomeFundstückeWoolf University: die erste "Blockchain-Universität"

Woolf University: die erste "Blockchain-Universität"

5. April 2018

Eine Gruppe von Akademikern der Universität Oxford hat eine neue, virtuelle Universität ins Leben gerufen, die auf der Basis von Blockchain-Technologie operiert: Woolf University.

Woolf will be a borderless, educational society which reimagines how teachers and students connect. It will rely on blockchains and smart contracts to guarantee relationships between students and educators. For students, it will be the Uber of degree courses; for teachers, it will be the Airbnb of course hosting. But for both parties the use of blockchain technology will provide the contractual stability needed to complete a full course of study within a decentralised, democratic community.

Ausgangspunkt für diese Initiative sind zwei aus Sicht der Initiatoren zentrale Problemstellungen im Bereich der Hochschulbildung:

  • teure Studiengänge und eine daraus resultierende hohe Verschuldung von Hochschulabsolventen
  • unsichere, häufig nur temporäre Anstellungsverhältnisse von hoch qualifizierten Akademikern

Auf der Grundlage von Blockchain-Technologie und Apps sollen administrative Kosten deutlich reduziert und in effizienter Weise direkte Tutoring-Verträge zwischen Studierenden und Lehrenden ermöglicht werden. Das Ziel besteht darin, Studierenden eine qualitativ hochwertige Ausbildung zu vergleichsweise günstigen Preisen und Lehrpersonen eine verlässliche und attraktive Einkommensquelle zu ermöglichen. Leitbild für das Lehren und Lernen ist dabei das traditionelle „Tutorial“-Modell der Universitäten Oxford und Cambridge, bei dem Lehrpersonen mit nur ein oder zwei Studierenden eng und persönlich zusammenarbeiten.
Das Organisations- und Geschäftsmodell der Woolf University wird in einem ausführlichen Whitepaper (knapp 60 Seiten) erläutert. Der Mindestbetrag für ein Tutorial beträgt $150.- Auf dieser Grundlage wird folgende Modell-Rechnung aufgemacht:

A typical degree at Ambrose [dem ersten College der Woolf University, C.M.] consists of 2 tutorials a week, 8 weeks a term, 3 terms a year. That is 48 tutorials per year, or $19,200 per year before scholarships. This makes it comparable in price to many American state university tuitions, and makes it highly competitive in the global market. At a major public university, however, one would expect to join a classroom with dozens or hundreds of other students, and potentially hear material that is already freely podcasted over the internet. At Ambrose, students are personally trained by world-class scholars. That makes Ambrose comparable in style to America’s top ranked liberal arts institution, Williams College, where tuition is more than $50,000. From a teacher’s perspective, a mere 6 tutorials per week at Ambrose would mean $57,600 per year, assuming the teacher conducts tutorials with only one student per session and teaches only 3 terms per year, or 24 weeks.

Hier ein Video (ca. 4′), in dem der Ansatz der Hochschule erläutert wird:


Woolf (2018): Building the first Blockchain University. Whitepaper
via Observatory of Educational Innovation, Technologico de Monterrey

christoph-meier

Geschrieben von
Christoph Meier

Veröffentlicht in
Fundstücke

Verschlagwortet
E-Learning / TEL, Geschäftsmodell-Innovation, Hochschulbildung, Lerntechnologien

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